وبلاگ دونستنی: مرجع اطلاعات درباره دکوراسیون، مهاجرت، تابعیت و پوشاک

در وبلاگ دونستنی ما اطلاعات مفیدی درباره حوزه های مهاجرتی، تابعیت، پوشاک، دکوراسیون و ... به شما معرفی میکنیم

وبلاگ دونستنی: مرجع اطلاعات درباره دکوراسیون، مهاجرت، تابعیت و پوشاک

در وبلاگ دونستنی ما اطلاعات مفیدی درباره حوزه های مهاجرتی، تابعیت، پوشاک، دکوراسیون و ... به شما معرفی میکنیم

وبلاگ آموزشی دونستنی مرجعی تخصصی درباره حوزه های مهاجرتی، تابعیت، پوشاک، دکوراسیون و ... می باشد که سعی بر این داریم تا اطلاعاتی مفید و کاربردی درباره این حوزه های جذاب به شما ارائه کنیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

انواع سنگ‌های قیمتی، سنگ‌هایی هستند که از سنگ یا مواد معدنی ساخته می‌شوند و اغلب در جواهرات و لوازم جانبی مد که چشم‌نواز و چشم‌نواز هستند، استفاده می‌شوند.
معروف ترین انواع سنگ های قیمتی الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد هستند. این سنگ در صنعت طلا و جواهرسازی کاربرد فراوانی دارد. بنابراین در این مقاله می خواهیم شما را با خواص و ویژگی های سنگ های قیمتی مختلف آشنا کنیم. البته باید توجه داشته باشید که گوهرها به دو دسته قیمتی و نیمه قیمتی تقسیم می شوند. در این مقاله تنها به معرفی نوع قیمت می پردازیم. در مقاله ای دیگر به معرفی مدل های نیمه قیمتی مانند گارنت، عقیق، آمتیست، آکوامارین، سیترین، مروارید، تورمالین، توپاز و تانزانیت می پردازیم.


هرچه ارزش سنگ بیشتر باشد، خواص درمانی بیشتری دارد. مثلاً می گویند اگر انسان کم خون باشد، اگر زیورآلاتی با یاقوت واقعی بپوشد، سنگ رنگش را از دست می دهد. یا مثلاً وقتی فردی سلامت جسمی خود را از دست می دهد، اگر زیورآلاتی با سنگ فیروزه داشته باشد، آن سنگ تغییر رنگ می دهد. برخی معتقدند که بهتر است سنگ در تماس مستقیم با پوست باشد تا خواص درمانی خود را به بدن منتقل کند. به عنوان مثال، اگر روی انگشت خود از سنگ استفاده می کنید، مطمئن شوید که سنگ روی انگشتر قرار می گیرد تا مستقیماً با پوست شما تماس داشته باشد.
تفاوت بین گوهر و سنگ قیمتی چیست؟
سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اصطلاحاتی هستند که در اواسط قرن نوزدهم برای توصیف انواع مختلف سنگ های قیمتی و طبقه بندی آنها بر اساس زبری آنها ابداع شدند.
سنگ هایی که به وفور یافت می شوند «سنگ های نیمه قیمتی» نامیده می شوند و سنگ های کمیاب و کمیاب در دسته سنگ های قیمتی و قیمتی قرار می گیرند که ارزش بیشتری دارند. به همین دلیل سنگ های قیمتی الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد در خانواده گوهرها طبقه بندی می شوند. تمام سنگ های دیگر به عنوان سنگ های نیمه قیمتی طبقه بندی می شوند.

بیشتر بدانید:خواص سنگ های آمیتیست و رز کوارتز
تاریخچه استفاده از سنگ های قیمتی
تاریخچه استفاده از سنگ های قیمتی به اندازه تاریخ خلقت بشر است و هفت هزار سال قدمت دارد. سنگ های قیمتی از زمان های قدیم برای مردم بسیار مهم بوده اند. دلیل آن کیفیت و کمیاب بودن این مواد معدنی است. از اواسط دهه 1800، تنها چهار سنگ به عنوان سنگ های قیمتی شناخته شده اند: الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت کبود. تمام سنگ های قیمتی به دلیل شفافیت و غنای رنگشان ارزش دارند. البته به جز الماس که اکثرا بی رنگ است بسیار ارزشمند است.
جالب است بدانید که از این سنگ ها به عنوان دارو استفاده می شد. یا مثلاً گاهی تصور می شد حمل سنگ های قیمتی باعث افزایش قدرت فرد می شود. اگرچه این باورها مبنای علمی ندارند و مردم از آن آگاه هستند، اما همچنان بسیار محبوب هستند.
در گذشته جواهرات ارزش جادویی داشتند تا مادی و به عنوان طلسم توسط صاحبان آنها استفاده می شد. مردم باستان معتقد بودند که دارندگان حرز می توانند شیاطین، بیماری ها و سایر رویدادهای ناخوشایند را دفع کنند، فرشتگان به آنها کمک می کنند و از سلامت و شادی برخوردار خواهند شد.
مقدمه ای بر جواهرات و خواص آنها
سنگ های قیمتی در واقع به دلیل سختی و کمیاب بودن بسیار با ارزش هستند و بسیار گران تر از سنگ های نیمه قیمتی هستند. به طور کلی سنگ های مرغوب مانند الماس، زمرد سبز، یاقوت، یاقوت کبود یا هر ماده معدنی کمیاب به عنوان سنگ های قیمتی در صنعت جواهرسازی شناخته می شوند. در زیر انواع سنگ های قیمتی را بر اساس رنگ معرفی کرده ایم.
باید به یاد داشته باشیم که در این لیست سنگ های نیمه قیمتی وجود ندارد و در مقاله ای جداگانه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
انواع سنگ های قیمتی قرمز
از انواع سنگ های قیمتی قرمز می توان به یاقوت و عقیق اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. البته الماس های صورتی و قرمز را می توان جزو سنگ های قیمتی قرمز طبقه بندی کرد زیرا بسیار کمیاب و گران هستند.

بیشتر بدانید:سنگماداگاسکار چیست؟
انار قرمز
در صورت وجود ناخالصی در یاقوت و سیاهی کوچک دانه ها در آن قابل مشاهده است، این فلز اصل است. یاقوت بزرگ است بنابراین، اگر چنین سنگ قرمز بزرگی دیدید، بدانید که یاقوت یا گارنت مصنوعی یا اسپینل است. برای نگهداری از سنگ یاقوت باید بدانید که سخت و محکم است و سنگ های کوچک می توانند آن را برش دهند. بنابراین نگران به هم خوردن فلزات دیگر نباشید. اما یاقوت می تواند به سایر سنگ ها و طلا آسیب برساند و روی آنها لکه ایجاد کند.
یاقوت سنگ جولای است. بنابراین نه تنها به متولدین تیرماه انرژی می دهد، بلکه به آنها جسارت می دهد. همچنین برای درمان بیماری های قلبی، تنظیم جریان خون و تقویت کلیه ها بسیار مفید است. یاقوت سرخ به دلیل خواص ساختاری و مغناطیسی خود باعث افزایش جریان خون، تاثیر بر اندام هایی مانند قلب و تقویت غدد می شود. استفاده مداوم از این سنگ فشار خون را بسیار پایین می آورد. همچنین بی حسی و ضعف را از بین می برد و گردش خون را در اطراف چشم تقویت می کند.
جریان می یابد
عقیق یمن یا یمناگیت گرانترین نوع عقیق است. سختی عقیق 6.5 تا 7 درجه است. به همین دلیل است که گاهی سخت یا گاهی نرم است. این سنگ قیمتی متشکل از یک سری نوارهای کلسدونی و کوارتز است که اغلب به دلیل وجود اکسیدهای آهن به رنگ های مختلف ظاهر می شوند. یکی از ویژگی های این سنگ این است که عقیق اول در آتش نمی سوزد، روی شیشه خطی می گذارد و نگین های عقیق حباب یا اشکال لانه زنبوری را به نور نشان می دهند. شی نوک تیز هیچ تاثیری روی انگشتر عقیق ندارد.
این سنگ در رنگ های مختلف موجود است به همین دلیل در ساخت جواهرات کاربرد فراوانی دارد. سه هزار سال پیش مصریان این سنگ را به نگین هایی در اندازه های مختلف برش داده و از آن برای تزئین انگشتر یا گلدان استفاده می کردند.
سنگ عقیق جریان خون را تنظیم می کند و در صورت آسیب از خونریزی شدید جلوگیری می کند. این گوهر مشکلات تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد. این سنگ جسارت و استقامت را در مشکلات زندگی افزایش می دهد با استفاده از کلسدونی می توانید چهره واقعی افراد و صداقت آنها را بشناسید. اگر مشکل خواب دارید می توانید سنگ عقیق را زیر بالش خود قرار دهید و شب راحت بخوابید. عقیق افسردگی را از بین می برد و به متولدین ژانویه کمک می کند تا عشق واقعی را پیدا کنند.
الماس صورتی
ما می گوییم الماس صورتی کمیاب است، اما الماس صورتی از هر چیز دیگری کمیاب تر است. از تمام الماس های جهان، تنها یک میلیون الماس صورتی است. مانند الماس های بی رنگ، الماس های صورتی از وضوح و کیفیت بالایی برخوردار هستند. شاید جالب باشد بدانید که در سال 2017، یک الماس صورتی 59.60 قیراطی به قیمت نجومی 71.2 میلیون دلار در هنگ کنگ فروخته شد. الماس صورتی مانند الماس های بی رنگ اندام های بدن از جمله مثانه و کلیه ها را پاکسازی می کند و دستگاه دفع را تقویت می کند. این سنگ از تشکیل سنگ کلیه، مثانه و معده جلوگیری می کند.

بیشتر بدانید:سنگ کهربا چیست؟
الماس قرمز
با ارزش ترین نوع الماس در جهان شفاف و بی رنگ است. اما این سنگ در طبیعت در رنگ های مختلف یافت می شود، ترکیب آن متفاوت نیست، اما فرآیندهای اتمی کمتر رنگ را تغییر می دهند. از جمله باید به الماس قرمز اشاره کرد که بسیار کمیاب است و فقط در آفریقای جنوبی و استرالیای غربی یافت می شود. الماس های قرمز و صورتی جزو کمیاب ترین الماس های جهان هستند. الماس قرمز مانند سایر الماس ها باعث تقویت مغز، سیستم عصبی، ماهیچه ها و شاخه های آن می شود. همچنین برای دفع سموم، درمان نقرس و تقویت چشم موثر است.
انواع سنگ های قیمتی سبز
از انواع سنگ های قیمتی سبز می توان به زمرد و یشم نجیب اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.
زمرد
زمرد در برابر گرما آسیب پذیر است و در اثر گرما می تواند ترک بخورد. مهمترین عامل در خرید و فروش زمرد، دستمزد آنهاست. درجه زمرد به درخشندگی و شفافیت آن و شفافیت سنگ بستگی دارد. برای اطمینان از واقعی یا تقلبی بودن زمرد، آن را زیر نور نگه دارید. زمرد واقعی یک درخشش رنگ را منعکس نمی کند. زمردهای طبیعی جرقه های کوچکی به نام آتش را منعکس می کنند. اما یک زمرد تقلبی مانند رنگین کمان نور می درخشد، بنابراین می توانید بگویید واقعی نیست.
اولین زمرد در سال 2000 قبل از میلاد در مصر علیا استخراج شد. سنگ های زمرد در زمان سلطنت اسکندر مقدونی استخراج شد و مورد علاقه و جمع آوری کلئوپاترا قرار گرفت. آزتک ها و اینکاها نیز به دنبال زمرد بودند و مغول های هند آنقدر به آن احترام می گذاشتند و برای آن ها ارزش قائل بودند، به طوری که برای دفع شر از آنها متون مقدسی را در سنگ ها حک می کردند. مصریان باستان نیز از زمرد برای درمان چشم استفاده می کردند. همچنین این سنگ قیمتی را در دهان مردگان می گذارند تا در این دنیا بهتر صحبت کنند. پزشکان همچنین از زمرد برای پادزهر و درمان صرع یا بیماری های معده استفاده می کردند. در حال حاضر نیز برخی از پزشکان به خواص درمانی زمرد اعتقاد دارند و جوشانده زمرد را برای درمان سرطان یا صرع و همچنین درمان اسهال خونی تجویز می کنند.
یشم
جیدیت یکی از کمیاب ترین سنگ های جهان است که هر قیراط آن با قیمت سرسام آور 3 میلیون دلار به فروش می رسد.جیدیت به دلیل خلوص بالا و رنگ سبز و عمر عمیقش ارزش بالایی دارد. کمیاب ترین سنگ ها در میانمار استخراج می شوند. جیدیت مملو از سدیم و آلومینیوم است. این سنگ دارای استحکامی بین 6.5 تا 7 می باشد که کیفیت بالا و رنگ سبز آن محبوبیت دارد. هنگ کنگ یکی دیگر از مراکز تجاری این سنگ بهشتی است. یشم سخت تر و سخت تر از یشم است. همچنین به دلیل کمیاب بودن از قیمت و ارزش بالاتری نسبت به یشم برخوردار است.
در زمان های قدیم چینی ها این سنگ را مقدس می دانستند و به همین دلیل آن را بین لب ها، سوراخ گوش و بینی مرده قرار می دادند تا شیطان را از مردگان دور کند. گفته می شود یشم سنگ صلح و دوستی است و خاصیت ضد استرس و اضطراب دارد. نفریت همچنین در درمان تشنج، بیماری های ریوی و بیماری های پوستی موثر است.

بیشتر بدانید! رزکوارتز چیست؟
انواع نگین های آبی
سنگ های قیمتی آبی شامل فیروزه، سرندیپیتی، گراندریت و الماس آبی هستند که در زیر به معرفی هر یک از آنها پرداخته ایم.
روبی
فیروزه یک سنگ جواهر بر پایه آب است که در صخره ها و کوه ها تشکیل می شود. در مقایسه با الماس، فیروزه واقعی منافذ ریز دارد، بنابراین سنگ حاوی آب است. عموماً برای استفاده از سنگ فیروزه در طراحی و ساخت جواهرات، باید سنگ را جلا داد تا رنگ و ظاهر آن بیشتر شود. فیروزه نیشابور بهترین و پرطرفدارترین مدل این سنگ است اما فیروزه های مصری و آمریکایی زیادی نیز در بازار وجود دارد. رنگ فیروزه نیشابور نسبت به سایر فیروزه ها ملایمتر است. فیروزه نیشابور معمولاً هرگز آبی یکنواخت نیست و ترکیبات معدنی نقوش مختلفی بر روی سنگ ایجاد کرده است.
فیروزه و مشتقات آن خواص دارویی فراوانی دارد و به دلیل خاصیت مغناطیسی آن بر قلب، چشم و کبد اثر مثبت می گذارد. سنگ فیروزه با تنظیم گردش خون به عملکرد قلب کمک می کند یا سنگ فیروزه چشم را تقویت می کند. سنگ فیروزه به عنوان سنگ محافظ شناخته می شود. از این رو گفته می شود که برخی از خلبانان و افراد خدماتی در اروپا هنگام سفر برای محافظت از رنگ فیروزه ای استفاده می کنند. دلیل اینکه فیروزه به عنوان نماد دوستی در نظر گرفته می شود این است که سنگ های قیمتی، آلومینیوم و مس با یکدیگر همکاری می کنند تا ماده معدنی جدیدی به نام فیروزه ایجاد کنند. بنابراین از این رابطه به عنوان دوستی یاد می شود و فیروزه به نماد دوستی تبدیل شده است.
پیلین
یاقوت کبود پس از الماس دومین سنگ سختی است که در طبیعت یافت می شود. یاقوت کبود دارای سختی 9 و ساختار کریستالی مثلثی است. بنابراین فقط الماس می تواند یاقوت کبود را برش دهد. سنگ یاقوت در واقع یک کریستال اکسیدی است که رنگ های مختلف و انواع مختلفی از مواد معدنی تولید می کند. یاقوت کبود در رنگ های مختلفی وجود دارد، اما بیشتر آنها با سایه های آبی همراه هستند. یاقوت کبود در رنگ های دیگری مانند صورتی، سفید یا زرد نیز یافت می شود، اما معمولا به آنها یاقوت کبود با کیفیت می گویند. سنگ ماه تولد شهریور که رنگ آبی بسیار زیبایی دارد، نماد حقیقت، خرد، تخیل و شجاعت است و در قدیم به آن «جواهر خردمندان» می گفتند.
یاقوت کبود آبی نشان دهنده صلح و امنیت است. در متون مقدس مذهبی کهن بارها دیده می شود که یاقوت کبود نماد پاکی، خرد، وفاداری و ایمان است. یاقوت کبود در سراسر آفریقا و آسیا استخراج می شود، اما در استرالیا و ایالات متحده نیز یافت می شود. زیبایی و استحکام این سنگ باعث محبوبیت آن در نزد سلاطین به عنوان طلسم شد. یک مورخ قرون وسطایی نوشته است که پادشاه این سنگ را می پوشید تا از آسیب جسمی و حسادت درباریانش محافظت کند. یکی از سنگ های مناسب برای مدیتیشن یاقوت است. این گوهر قدرت ارتعاشی صاحبش را تقویت می کند و تصمیم گیری را تسهیل می کند.
سنگ خوشبختی
Serendibit یکی از سنگ های قیمتی کمیاب سیلیکات است که اولین بار در سال 1902 در سریلانکا کشف شد. این سنگ از مواد معدنی مختلفی مانند ترمولیت، آپاتیت، گراندیریت، گرافیت و ... تشکیل شده است که اغلب به رنگ های زرد روشن، سبز مایل به آبی و خاکستری مایل به آبی دیده می شود. به دلیل ظاهر فوق العاده مجلل این سنگ، از آن برای ساخت جواهرات گران قیمتی استفاده می شود که فقط ثروتمندان توانایی خرید آن را دارند.

بیشتر بدانید:چشم ببری چیست؟
سنگ ماکروهیدرات
گراندیدیریت یکی دیگر از مواد معدنی گران قیمت و کمیاب است. این سنگ برای اولین بار در سال 1902 در جنوب ماداگاسکار (همان سرندیپیتوس) کشف شد. نام این سنگ به افتخار آلفرد گراندیه، کاشف فرانسوی که در ماداگاسکار مشغول تحقیق و آزمایش بود، Grandidite نیز نامیده می شود. رنگ گراندیدیت سبز آبی است. دلیل رنگ آبی آن وجود عنصر آهن (fe) در ساختار سنگ است. هر چه میزان آهن بیشتر باشد رنگ آبی در سنگ بیشتر نمایان می شود یکی از ویژگی های جذاب این سنگ رنگ های متفاوتی است که از هر زاویه ای قابل مشاهده است.
الماس آبی
الماس آبی رکورد گران ترین سنگ قیمتی جهان در هر قیراط را در اختیار دارد. رنگ الماس های آبی از آبی تا آبی تیره متغیر است. این سنگ مانند سایر الماس ها باعث پاکسازی اندام ها و تقویت سیستم دفعی از جمله مثانه و کلیه ها می شود.
انواع سنگ های قیمتی مشکی
از انواع سنگ های قیمتی سیاه می توان به عقیق سیاه و عقیق سیاه اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.
عقیق سیاه
عقیق اغلب در طبیعت به رنگ های آبی، سبز یا قهوه ای یافت می شود. اما عقیق سیاه یکی از کمیاب ترین و گران ترین سنگ های موجود در طبیعت است. این سنگ مشکی اغلب در جواهرات به عنوان نگین استفاده می شود و به صورت محدب و گنبدی صیقلی می شود و با درخشندگی خاص و منحصر به فردی بر روی جواهرات شما می نشیند. عقیق سیاه اغلب سنگ قیمتی حلقه ها است یا در آویزهای گردنبند استفاده می شود. استرالیا منبع 97 درصد از کل اوپال های جهان است و تنها تعداد کمی از معادن عقیق در آفریقا وجود دارد. آمریکای جنوبی و اروپای شرقی نیز به تولید طبیعی کمک می کنند. جالب اینجاست که در سال 2008، ناسا اعلام کرد که یک منبع شگفت انگیز و غیرمنتظره از عقیق را در سطح مریخ کشف کرده است.
عقیق سیاه
عقیق های سیاه که می توانند به رنگ های آبی تیره، سبز یا قهوه ای ظاهر شوند، کمیاب ترین و گران ترین سنگ ها هستند. آنها معمولا به شکل دمبل و گنبد در جواهرات استفاده می شوند. استرالیا منبع 97 درصد از تمام اوپال ها است. عقیق سیاه نادر است، فقط در چند کشور در آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی به منابع دیگر عقیق می گویند.
"Australian Aurora" نام با ارزش ترین عقیق سیاه رنگی است که تاکنون یافت شده است. این جواهر کمیاب در سال 1938 در لایتنینگ ریج کشف و استخراج شد. این جواهر 180 قیراطی به دلیل اندازه بزرگ و لکه های رنگی زیاد مورد قدردانی قرار گرفته است. در سال 2005 قیمت این عقیق سیاه 763 هزار و 10 میلیون دلار آمریکا برآورد شد. عقیق سیاه خلاقیت را افزایش می دهد. خلق و خو و احساسات را بهبود می بخشد. نماینده عدالت است و از صاحب آن محافظت می کند.
انواع نگین های سفید
از انواع سنگ های قیمتی سفید می توان به الماس و تافته اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.
الماس
الماس یکی از پرطرفدارترین سنگ هاست که در بین سنگ های قیمتی بیشترین ارزش را دارد زیرا شکل گیری آن میلیون ها سال طول می کشد. الماس یک ترکیب معدنی است که از کربن خالص ساخته شده است و سخت ترین ماده طبیعی روی کره زمین محسوب می شود. الماس ها بسیار محکم هستند و فقط با الماس دیگری می توان آنها را تراش داد یا جلا داد. نام الماس از کلمه یونانی "آداموس" گرفته شده و به معنای "بدشانس" است.

بیشتر بدانید:خواص سنگ آمیتیست
الماس ها معمولا بی رنگ هستند، اما سنگ های زرد، قهوه ای، سبز، خاکستری، سیاه، صورتی، آبی، قرمز و بنفش نیز در طیف رنگ الماس یافت می شوند. الماس های با کیفیت در جواهرات بر اساس رنگ (از سفید مایل به زرد) و شفافیت (از شفاف تا سطوح مختلف ناخالصی و رگه ها) طبقه بندی می شوند. الماس بر حسب قیراط اندازه گیری می شود. یعنی هر چه وزن سنگ به قیراط و درجه خلوص آن بیشتر باشد، ارزش این نگین بیشتر است.
الماس سخت ترین ماده شناخته شده در جهان است و دارای خواص ویژه ای مانند درخشندگی بالا و نیمه رسانایی است. تراش الماس بیشترین تاثیر را در میزان درخشندگی و قیمت آن دارد. اگر الماس رنگ، شفافیت و شفافیت خوبی داشته باشد، تراش بد باعث تیره شدن آن می شود. بنابراین هنگام خرید الماس باید با یک متخصص مشورت کنید و از تراش خوبی آن مطمئن شوید.
در دوران باستان، رومی ها معتقد بودند که الماس در زمان جنگ به آنها شجاعت می دهد. کاهن اعظم یهود از الماس برای محکوم کردن متهم به گناه یا بیگانگی استفاده می کرد، اما امروزه این مفاهیم به ندرت رایج است. و ظاهر و خواص صنعتی الماس باعث ارزشمندی الماس می شود.
تافت تاش
تاافیت یک سنگ بسیار کمیاب است که به طور تصادفی توسط ریچارد تاافیت در دوبلین، پایتخت ایرلند کشف شد. عناصر اصلی تافیت بریلیم، منیزیم و آلومینیوم هستند. جالب اینجاست که تافیت اولین ماده معدنی حاوی بریلیم و منیزیم است. سنگ تافیت را می توان در رنگ های سفید و بی رنگ، خاکستری-بنفش، قرمز-بنفش، قرمز، سبز روشن، بنفش-صورتی و بنفش یافت.
انواع گوهر در ایران
یکی از انواع سنگ های قیمتی ایران سنگ فیروزه است. نام فیروزه از کلمه فرانسوی Turquoise به معنی سنگ ترکیه گرفته شده است. هر چه فیروزه صاف تر و بزرگتر باشد، ارزش آن بیشتر است. رنگ این سنگ نیز از سبز آبی به کم رنگ تغییر می کند. فیروزه در آریزونا، نیومکزیکو، ایالات متحده، استرالیا، افغانستان و ایران (نیشابور و دامغان) یافت می شود. رنگ فیروزه ای عجمی و شجری نیشابور به دلیل کیفیت خوب نه تنها در کشور بلکه در کشور نیز شهرت دارد.

بیشتر بدانید: چاکرا چیست؟
باید بدانید فیروزه عجمی گرد و مات است و از رنگ خالص آن (آبی سیر) به عنوان گرانترین نوع فیروزه برای انگشترسازی استفاده می شود.
یکی دیگر از انواع سنگ های قیمتی ایران عقیق است. پس از معدن فیروزه نیشابور، قدیمی ترین معدن سنگ های نیمه قیمتی ایران، معدن بایگ است. این معدن در استان خراسان رضوی قرار دارد. معدن عقیق شجر در بمرود نیز در خراسان جنوبی قرار دارد و به عنوان تنها معدن عقیق شجر در ایران، عمده مواد اولیه کارگاه عقیق‌تراشی را تامین می‌کند.
به طور کلی فقط فیروزه و عقیق در ایران تولید می شود که سهم آنها نسبت به تجارت جهانی بسیار ناچیز است. اما در مجموع سالانه 9 تن عقیق و 6 تن نگین فیروزه در مشهد تولید می شود. پس از مشهد، استان های همدان، زنجان، کرمان و سیستان و بلوچستان استان های با پتانسیل نسبتاً بالایی در این زمینه هستند.
برای مشاهده و خرید انواع سنگ قیمتی اینجا کلیک کنید.

  • ۰۱/۰۹/۱۹
  • مصطفی بخشیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی